Zostrí sa na pivnom trhu konkurencia? Možno áno, možno nie. Nápojový gigant Kofola, ktorý v susednom Česku vlastní trojicu pivovarov, ohlásil nové plány na nadchádzajúce roky. Sú ambiciózne a dravé.
Vlažný nástup
Keď koncom roka 2023 ohlásila skupina Kofola, že kupuje české pivovary Holba, Zubr a Litovel, česko-slovenský pivný sektor čakal búrku na trhu. Kofola totiž patrila medzi najsilnejších hráčov na trhu s nápojmi.
Všetci čakali, že využije dobre vybudovanú logistiku a skúsenosti, ktoré ju zaradili medzi najsilnejších nápojových hráčov. Predpoklady na to mala dobré.
„Pivovary chceme riadiť ako samostatný biznis. Avšak určite je možné hľadať nejaké synergie v logistike, prípadne čerpať z nášho doterajšieho distribučného know-how,“ hovoril pre portál iDnes.cz René Musila z Kofoly.
Od ohlásenia vstupu na vysoko konkurenčný trh ubehli dva roky, o „pivnej Kofole“ veľa počuť nebolo. Skupine Pivovary CZ Group sa v roku 2024 podarilo zvýšiť predaj piva o 7,6 percenta na 888-tisíc hektolitrov.
Tržby skupiny vzrástli o 10,3 percenta na 1,615 miliardy korún (asi 66,4 milióna eur) z 1,465 miliardy korún (60,3 milióna eur) v roku 2023. Ziskovosť skupiny však klesla o 13,6 milióna korún na 94 miliónov korún.
Prebudenie obra?
Najmä konkurencia očakávala výraznejší a razantnejší vstup na trh. V slovenských reáliách si silné pozície udržuje z českých pivovarov nielen Plzenský Prazdroj, ale aj Staropramen, Budějovický Budvar, Svijany či Bernard.
Preberanie podnikov týchto pivovarov sme na slovenskom trhu nevideli. Všetko sa to môže zmeniť. Vedenie Kofoly malo v uplynulých dňoch stretnutie s novinármi, kde prezentovalo svoje plány a ambície do ďalších rokov.
O stretnutí informoval lokálny denník Přerov – Nejlepší adresa. Skupina na stretnutí avizuje, že sa do roku 2030 chce stať na českým pivovarom číslo jeden. Ako pre portál oPive.sk vysvetlili zástupcovia pivovaru, cieľom je byť najsilnejším pivovarom čisto v českých rukách.
Predstavitelia skupiny pritom hovoria, že pozíciu nechcú získať cenou. Cieľom pivovaru je posunúť sa cenou prémiovým konkurentom ako Budějovický Budvar a Bernard. „Cena je to, čo odráža kvalitu produktu. Pivo, ktoré stojí v akcii 10 korún, o sebe nehovorí, že je kvalitný produkt,“ vyhlásil marketingový riaditeľ Pivovary CZ Group Ondřej Roček.
Smer Praha
Skupina sa chce viac angažovať v chode pivovaru a posilniť oblasti ako ľudské zdroje, financie, logistika a marketing. Chuť piva však chce zachovať tradičnú vo všetkých troch pivovaroch.
Pozície chcú pivovary získať aj doplnením portfólia. Do ponuky sa tak dostalo pivo Zubr Grál. Ide o desiatku, ktorá „má vynikať plnosťou a výraznou horkosťou“.
Skupina si za cieľ dáva dobyť mestá ako Praha, Brno či Ostrava so značkou Zubr. Pomôcť tomu majú aj investície do gastronómie. Len pre doplnenie, skupina v súčasnosti exportuje do 35 až 40 krajín sveta, pričom najväčšími trhmi zostávajú Poľsko, Slovensko a Nemecko.
Prečítajte si aj
Ďalší rok, ďalšie rekordy. České pivovary na slovenskom trhu „valcujú“



