Radošina: Cieľom je premeniť kočovný pivovar na kamenný 

Tím pivovaru Radošina.

Keď sa povie Radošina, bežného čitateľa možno napadne Radošinské naivné divadlo. Trocha rozhľadenejší pivár však možno ukáže aj na kočovný pivovar s týmto menom. Jeho produkcia je už pár mesiacov dostupná vo vybraných pivotékach a podnikoch. Plány jej predstaviteľov sú však omnoho väčšie.

Cesta za cieľom

Ale začnime na začiatku. Hlavným predstaviteľom tohto kočovného pivovaru je Tomáš Antalík. Ten sa k vareniu piva dostal zaujímavou cestou. „Asi približne pred štyrmi rokmi sme kúpili v rodnej obci Radošina schátralú budovu bývalých slovenských škrobární a liehovaru Radošina. Práve táto budova, jej obnova a nápad pre jej využitie, ma inšpirovala,“ začína rozprávanie Tomáš.

Ten poukazuje na to, že obec bola známa ovocinárskymi sadmi či vinicou. „A práve výroba spolu so spracovaním piva mi v našej obci jednoducho chýbala,“ vysvetľuje. Nezostalo len pri vízii. Prvým kontakt s varením piva získal v Piešťanskom pivovare ŽiWell, aby následne absolvoval vzdelávací program Sladovník – Pivovarník na SPU v Nitre.

Budova, kde má vyrásť pivovar Radošina.

Založenie kočovného pivovaru bolo viac-menej logickým prostriedkom k dosiahnutiu vytúženého sna. „Dôležitým faktorom bolo rozbehnutie produkcie piva a nazbieranie kontaktov v danom priemysle v predstihu,“ vysvetľuje Tomáš.

Rozhodovanie o názve nebolo vôbec zložité. „Vznik názvu ,Pivovar Radošina je založený najmä v spojitosti s obcou, v ktorej sa nachádza a taktiež s možnosťou pridať sa k už medzinárodne známym spoločnostiam v lokalite ako Vinica Radošina, Radošinské naivné divadlo, ktorým by sme sa chceli úspešnosťou priblížiť prípadne vyrovnať,“ vysvetľuje pivovarník.

Postupné kroky

A komu je Tomáš najviac vďačný? Keď hovorí o varení piva, spomína Petra Demka a Petra Gabrišku z pivovaru ŽiWell, pri kreovaní samotného kočovného pivovaru zase FIlipa Antalíka, ktorý má na starosti obchod a Emu Ondruškovú. „A nesmiem zabudnúť na môjho brata, ktorý mi veril a veľa do mňa investoval,“ hovorí.

Pivovar zatiaľ na trh uviedol päť pív. „Prvé pivo sme varili v zime 2018 v Piešťanskom pivovare ŽiWell s názvom Sv. Ambróz – Winter Ale,“ približuje Tomáš. Okrem Piešťan varil napríklad aj v spolupráci s pivovarom Šilker’s Brewery pivo Vychylovka v trnavskom pivovare Sessler. 

Zatiaľ posledným pivom je kooperácia s pivovarom ŽiWell s názvom Lemon Drop. Ide o Session IPA, pri ktorej pivovarníci využili zelený čaj so zmesou citrónu a citrónovými bylinkami.

A aké plány má s pivovarom do ďalšieho obdobia? „V prvom rade zviditeľniť značku, vytvoriť si stabilné miesto na trhu ale za najväčší plán považujem zmenu kočovného pivovaru na pivovar kamenný prostredníctvom vybudovania prevádzky,“ vysvetľuje.

Na trhu pôsobí druhý rok a všíma si, že remeselné pivá sú čoraz populárnejšie. „Oproti minulosti zaznamenávam nárast záujmu o zakladanie nových kočovných pivovarov. Noví kočovníci  však pre svoj úspech a zotrvanie na trhu musia siahnuť viapo experimentovaní a tým pádom častejšie posúvajú pivnú scénu vpred,“ uzatvára rozprávanie Tomáš Antalík z kočovného pivovaru Radošina.

Prečítajte si aj

Falkon: Kočovný pivovar vás nenúti robiť kompromisy

Snímky: archív Pivovar Radošina