Remeselná bublina praskla: „Pivovary neboli pripravené na realitu“

21st Amendment Brewery 02

Americký remeselný pivovarnícky sektor zažíva najťažšie časy za posledné dve desaťročia. Ako informuje denník The New York Times, záujem o pivá z malých pivovarov upadá, trh je presýtený a mnohé značky končia v bankrote.

Konečná

Ešte donedávna z výčapov sanfranciského pivovaru 21st Amendment Brewery tiekli litre ich presláveného piva Hell or High Watermelon Ale. Po 25 rokoch však podnik – pomenovaný podľa ústavného dodatku, ktorý zrušil prohibíciu – zatvára svoje brány.

„Trápime sa s klesajúcimi tržbami od pandémie. Náš reštauračný podnik v San Franciscu nevykázal zisk od roku 2019,“ priznal pre The New York Times spoluzakladateľ Nico Freccia. „Čakali sme, že sa mesto pozviecha, ale to sa nestalo.“

Príbeh 21st Amendment pritom nie je ojedinelý. Podľa Brewers Association, organizácie zastupujúcej malých a nezávislých pivovarníkov, klesol predaj remeselného piva minulý rok o štyri percentá – a po prvýkrát za 20 rokov pribúda viac zatvorených než nových pivovarov.

21st Amendment Brewery 03

Šéf asociácie Bart Watson upozorňuje, že ide o bolestivé, ale prirodzené „vytriezvenie“: „Áno, vidíme bankroty a zatvárania, no to neznamená, že trh zaniká. Máme množstvo firiem, ktoré jednoducho neboli pripravené na dnešnú realitu.“

Veľká konkurencia

Pred desiatimi rokmi fungovalo v USA približne 4 800 remeselných pivovarov. Dnes ich je viac než dvojnásobok – vyše 9 900. Zatiaľ čo ponuka rástla, dopyt sa začal po pandémii lámať.

Zákazníci, ktorí počas lockdownu nemohli chodiť do pivární, objavili Hard Seltzre či miešané koktaily v plechovkách. Prirodzene sa rozmohol trend zdravého životného štýlu – a spolu s ním historicky nízka spotreba alkoholu medzi dospelými Američanmi.

Remeselní pivovarníci trpia aj pre ekonomické faktory. Mnohí sa zadlžili počas expanzie, keď začali rásť úroky. Iní majú drahé nájmy a rastúce mzdové náklady. Ceny hliníkových plechoviek či niektorých surovín – ovplyvnené clami z čias administratívy Donalda Trumpa – ešte viac tlačia na marže.

Nebraska Brewing Company

Manželia Paul a Kim Kavulakovci otvorili svoj Nebraska Brewing Company v roku 2007 ako jeden z prvých v štáte. Dnes hovorí Kim: „Vtedy sme si hovorili, že chceme byť lídrami a učiť ľudí o remeselnom pive. Ale keď dnes zájdete do obchodu, regály sú šialené. Je tam neskutočné množstvo značiek.“

Pre vysoké náklady a slabší predaj ich pivovar tento rok požiadal o ochranu pred veriteľmi – a v októbri končí.

Zlaté časy sú preč

V rokoch 2010 až 2016 zažíval 21st Amendment „zlatý vek“. Ich pivo ponúkali bary po celej krajine, objavilo sa v sieťach supermarketov. V roku 2015 dokonca postavili veľkú výrobnú halu v San Leandre. „Mysleli sme si, že rast je nekonečný,“ spomína Freccia. Lenže konkurencia sa už vtedy zintenzívnila.

„Žili sme pre naše remeslo a mali sme klapky na očiach,“ priznal spoluzakladateľ Shaun O’Sullivan. „Dnes sme varovný príbeh pre každého, kto chce otvoriť vlastný pivovar. Teraz jednoducho nie je vhodný čas.“

Prečítajte si aj

Šéf pivného koncernu: „Pivovary budú padať ako muchy“

Snímky: FB/Nebraska Brewing Company a 21st Amendment Brewery