Úrady sa pýtali krčmárov: Ohrozí vás Kofola ako dodávateľ piva?

Kofola - sudy

Vstup nápojového gigantu Kofola do pivovarníckych vôd dostal zelenú. Český Úrad pre ochranu hospodárskej súťaže posudzoval možný vplyv nového hráča na trh. Okrem iného robil prieskum medzi majiteľmi podnikov.

Nový hráč

Koncom minulého roka oznámila spoločnosť Kofola, že kupuje väčšinový podiel v spoločnosti Pivovary CZ Group. Tá je piatou najväčšou pivovarníckou skupinou v Česku, keď stojí za značkami pív Holba, Zubr či Litovel.

„Keď sa objavila príležitosť investovať do pivovarov, ktoré vyrábajú značky s dlhou históriou, za ktorými stojí poctivé remeslo a moderné výrobné zázemie, neváhali sme. Veríme, že skúsenosť našich ľudí môže pomôcť k ich rozvoju,“ uviedol Jannis Samaras, generálny riaditeľ skupiny Kofola.

Pri podobných akvizíciách je však potrebný súhlas protimonopolného úradu. Český úrad v prvej fáze posudzoval tzv. horizontálne prekrytia. V tomto prípade študoval konkurenčné podiely aj finančnú silu Kofoly. Keďže tá v pivnom segmente doteraz nepôsobila, úrad v tomto smere nenašiel prekážky, ktoré by akvizíciu mali stopnúť.

Prieskum

Úrad tiež skúmal to, či príchod Kofoly na trh neohrozí pozíciu reštauračných zariadení a krčiem. Konkrétne posudzoval, či nový hráč  nebude „schopný viazaním dodávok svojich nealkoholických nápojov (najmä kolových nápojov a limonád) s dodávkami pív (…) obmedzovať prístup konkurenčných výrobcov a dodávateľov nealkoholických nápojov a piva do reštauračných zariadení a krčiem, a tým narušiť hospodársku súťaž.“

Kofola

V tomto smere sa obrátil na samotných prevádzkovateľov reštaurácií, hotelov a krčiem. Úrad robil prieskum medzi 90 podnikmi. Tí však úradu dali jasné odpovede. Pivo je pre nich dôležitejší sortiment ako nealkoholické nápoje.

Úrady poukázali na to, že takéto spojenectvo nemôže byť rizikové, keďže Pivovary CZ Group majú pomerne nízky trhové podiely. Navyše, na trhu je niekoľko silných hráčov, ktorí situáciu na trhu budú korigovať. Aj preto Úrad pre ochranu hospodárskej súťaže odobril akvizíciu.

Vstupu Kofoly do pivovarníckeho biznisu tak odpadla táto prekážka. Uvidíme, ako bude jej nástup na nový trh prebiehať a akých prekvapení, či prekvapivých ťahov sa dočkáme.

Prečítajte si aj

Kofola odhaľuje plány s pivom. Rozbehnú sa na Slovensko?

Snímka: Kofola