Druhý najväčší pivovar na Slovensku upravoval svoje portfólio. Výsledkom tohto prehodnocovania je koniec piva Šariš IPA, ktoré na slovenskom trhu vydržalo štyri roky. Plzeňský Prazdroj Slovensko pre portál oPive.sk vysvetľuje, čo za týmto rozhodnutím stálo.
Naskočenie na vlnu
Plzeňský Prazdroj Slovensko sa ešte v roku 2019 rozhodol vstúpiť do nových vôd. V danom roku rozšíril svoje portfólio o prvé vrchne kvasené pivo. To nieslo názov Šariš Ejl. V ponuke nezostalo osamotené. Pivovar k nemu o rok neskôr pridal aj pivo s názvom Šariš IPA naša.
„Prinášame jeho tzv. „session“ verziu, pri ktorej si nápoj zachováva chuťový profil daného štýlu, ale pri nižšom obsahu alkoholu 4,5 %. Rovnako ako v prípade Ejlu, pivo sme uvarili v ľahšej, piteľnejšej variante s dôrazom na chuťové preferencie Slovákov,“ vysvetľoval Ján Čerkala, manažér závodu Pivovar Šariš.
Pivovarská skupina si najskôr predaje oboch pív pochvaľovala, neskôr však došlo k stagnácií a poklesu záujmu. Šariš Ejl zmizol z ponuky už koncom roka 2022. Aktuálne už v obchodoch nekúpite ani pivo Šariš IPA naša.
Nebol záujem
Martin Grygařík, obchodný riaditeľ Plzeňského Prazdroja Slovensko pre portál oPive.sk vysvetľuje, čo stálo za týmto rozhodnutí.
„Produkciu sme ukončili tento rok po starostlivom zvážení, hlavným dôvodom je optimalizácia portfólia súvisiaca s meniacimi sa preferenciami spotrebiteľov a klesajúcim záujmom o tento druh piva, ktorý pretrváva dlhodobo,“ vysvetľuje riaditeľ.
Ten dodáva, že optimalizácia portfólia nie je v rámci segmentu ničím nezvyčajným. „Na Slovensku sa už v minulých rokoch dotkla aj iných našich produktov, vrátane variantu Šariš Ejl,“ hovorí.
Čísla nepustia a slovenské chute sa prakticky nemenia. „Dlhodobo vidíme záujem Slovákov o ležiaky a prémiové pivá. V minulom roku sme potom zaznamenali aj zvýšený záujem o spodne kvasené výčapné pivá,“ hovorí Grygařík.
Len špeciály
Aj preto riaditeľ otvorene hovorí, že v Prazdroji o náhrade tohto piva neuvažujú. „V tejto chvíli neuvažujeme o zaradení vrchne kvaseného piva do stáleho portfólia Šariša. Vo vybraných podnikoch ale do budúcnosti ponúkneme limitované edície pív v rámci programu Voľba sládkov, niektoré z nich môžu byť aj vrchne kvasené,“ konštatuje Grygařík.
Aj toto rozhodnutie ukazuje, že vrchne kvasené pivá z väčších pivovarov sa na trhu nevedia dlhodobejšie uchytiť. Môžeme polemizovať nad tým, čí je to chyba marketingu, nastavenia preferencií kupujúcich, alebo nesprávne trafených receptúr.
Jediným vrchne kvaseným pivo z väčšieho pivovaru je dnes na trhu Zlatý Bažant Hurbanovská IPA. Tá je na trhu od roku 2022.
Prečítajte si aj
Snímky: Plzeňský Prazdroj Slovensko