Lacnejšie remeselné pivo aj koniec pivnej vojny. 10 udalostí roka 2020

10 udalostí roka

Rok 2020 si asi každý bude pamätať ako ten, ktorý nám priniesol pandémiu koronavírusu. „Hnusoba“ určite ovplyvnila celý život vrátane toho pivovarníckeho. Koniec roka sa blíži a my sme sa rozhodli bilancovať. Pozreli sme sa za uplynulými mesiacmi a vybrali sme 10 udalostí, ktoré boli podľa nás dôležité. Že je udalosťou roka korona asi netreba pripomínať, my sme sa zamerali na ďalšie udalosti, ktoré sme považovali za dôležité.

1. Heineken ohlásil výstavbu minipivovaru

Začiatkom roka prekvapil najväčší slovenský pivovar. Heineken Slovensko oznámil, že chce postaviť nový minipivovar v susedstve komplexu Eurovea. Veľkosťou pôjde o jeden z najväčších minipivovarov u nás. Otázne je, kedy bude zrealizovaný. Pandémia totiž projekt zamrazila.

Heineken expanduje. Pre Bradáča postaví vlastný pivovar


2. Budvar sa dohodol s BrewDogom

Začiatkom roka sme ako prví priniesli zaujímavú informáciu. Na spolupráci sa totiž dohodol český pivovar Budějovický Budvar a škótsky BrewDog. Český pivovar distribuuje známe škótske pivo v Česku aj na Slovensku. Aj preto je dnes bežne dostupné aj v supermarketoch za „normálnejšiu“ cenu ako v minulosti.

Budvar sa dohodol s BrewDogom. Bude distribuovať jeho pivo 


3. Padre „zahniezdil“ v Prešove

Trend prechodu z kočovného na kamenný pivovar nie je na Slovensku nový. Vždy sa však tešíme, keď sa pivovar presťahuje do svojho. Začiatkom roka tak urobil aj kočovný pivovar Padre Brewin Company. Prebral totiž nájom prešovského pivovaru Mariannus.

Padre „zahniezdil“. Z kočovného sa stáva kamenný pivovar


4. Lacnenie remeselného piva

Korona priniesla mnoho nového. Okrem posilnenia predaja vo fľaškách aj zmenu cenoviek. V tomto smere zaujala stratégia Svätojánskeho pivovaru, ktorý krátko po začiatku krízy zvolil nový spôsob predaja. „Písali ste o nás že máme najlacnejšie pivo z minipivovarov. Nie je to však kvôli koronakrize, ale je to naša dlhodobá stratégia,“ hovoril v marci Juraj Gajdoš. Nižšie ceny sa však objavili aj v ďalších pivovaroch.

Svätojánsky pivovar: Lacné pivo? Žiadna kríza, je to naša stratégia


5. Koniec „pivnej“ vojny

Ak chceme, aby sa ponuka piva v slovenských supermarketoch rozširovala, ústretový krok musia spraviť predajcovia. Tí majú neraz náročné podmienky. Svoje by o tom vedel hovoriť aj druhý najväčší slovenský pivovar Plzeňský Prazdroj Slovensko. Do reťazca Billa nedodával pivo celých 14 mesiacov. „Pivná vojna“ sa skončila v marci tohto roka.

Obchodná „vojna“ skončila. Prazdroj sa po roku vrátil do Billy


6. Koronakríza zničila mnohé sny

Bohužiaľ, pandémia priniesla smutné príbehy. Tento rok ukončil svoju činnosť napríklad kočovný pivovar Beer Division. Ešte vo februári pritom získal cenu na Ratebeer Awards za slovenský objav predchádzajúceho roka. „Dva roky boli dosť na to aby sme zistili ako funguje pivovarnícky trh. Kočovný život pivovaru je fajn, ale nákladný,“ napísal na sociálnu sieť Michal Sanitra.

Bol objavom minulého roka. Dnes ohlasuje koniec


7. Odišiel, aby sa vrátil

Oveľa optimistickejší bol krok majiteľa pivovaru Goliáš, ktorý nájdete v obci Vojčice. V marci sme priniesli informáciu, že pivovar skončil. V lete sa však majiteľ rozhodol, že to skúsi opäť. „Dal som si dlhšiu pauzu a uvažoval som aj o skončení. To je fakt. Nie je to žiadny biznis a dlhy má dusia, ale srdce mi nedá. Mám veľa nových nápadov, tak sa s nimi predsa musím podeliť. Nové várky budú cca. o mesiac,“ napísal na sociálnu sieť Martin Vereščák.

Majiteľ pivovar zavrel, aby ho opäť otvoril: Dlhy ma dusia, ale srdce mi nedá


8. Prvý zameraný na nealko

Tento rok pribudol na pivnú mapu nový pivovar. A celkom netradičný. Nesie meno Nilio a nájdete ho v Liptovskom Mikuláši. Jeho špecifikom je to, že sa chce zameriavať hlavne na nealkoholické pivo. A takémuto plánu fandíme. Je iný a odvážny.

Slovenský unikát. Otvorili pivovar Nilio zameraný na nealko


9. Karpat sa rozlúčil s Tescom

Keď sa v roku 2016 dohodol pivovar Karpat s reťazcom Tesco na varení privátnej značky remeselného piva, bola to jedna zo správ roka. Po štyroch rokoch však spolupráca skončila. Tesco argumentovalo tým, že ponuku prispôsobujú preferenciám zákazníkov. Karpat za spoluprácou až tak nebanoval. „Výroba rady Tesco Finest nám v poslednom období tvorila malú časť objemu, takže nám to nijako situáciu nekomplikuje,“ uviedla Miriam Sabovčíková, finančno-personálny manažér spoločnosti Distrib Capital, ktorá stojí za pivovarom Karpat.

Pivovar Karpat už nevarí pivo pre reťazec Tesco


10. Po rokoch poznáme rebríček

Medzi udalosti roka musíme zaradiť aj udalosť, ktorá až tak nevzbudzovala pozornosť. Z nášho pohľadu je dôležitá. Po rokoch sa totiž objavil oficiálny rebríček toho, ako si pivovary rozdelili podiel na trhu. Kým v zahraničí je celkom bežný, u nás ho Slovenské združenie výrobcov piva a sladu uverejnilo po rokoch.

Kto varí na Slovensku najviac piva? Pozrite si rebríček 

Obrázok od Markus Winkler z Pixabay.