Rok 2021 sa pomaly končí a to je aj dôvod na isté bilancovanie. Bohužiaľ 12 mesiacov sa opäť nieslo v znamení pandémie a doplatil na to gastrosektor. Diali sa však aj veci, ktoré neboli ovplyvnené novým koronavírusom. Portál oPive.sk sa pozrel na udalosti, ktoré môžeme označiť za najzaujímavejšie.
Šariš nechce byť len východniarske pivo
Roky platil slogan, ktorý na východe republiky zľudovel – Šariš, srdcom východniar. Pivo Šariš bolo a asi aj dlho ešte bude vnímané ako východniarske. Plzeňský Prazroj Slovensko sa však toto tradičné spojenie snaží zmeniť a v apríli tohto roka uviedol nový slogan: S iskrou v srdci. „Pivo Šariš má ambíciu osloviť všetkých Slovákov bez ohľadu na to, z ktorého kúta Slovenska pochádzajú,“ vysvetlil pivovar v tlačovej správe. Veľa možností v pivovare nemajú, keďže nemajú v ponuke slovenskú značku s celoštátnou pôsobnosťou. Túto pozíciu má prevziať práve Šariš.
Srdcom východniar? Šariš už nechce byť „len“ východniarske pivo
Remeselné pivo v Kauflande
Bola to správa, ktorá obletela pivnú komunitu. Kaufland od apríla rozšíril svoju ponuku o pivá z menších pivovarov. A nebolo ich málo. Celkovo spolupracoval s 29 dodávateľmi. Bohužiaľ, pestrá ponuka vydržala len do jesene, kedy reťazec zredukoval ponuku. Kaufland však avizuje, že ide o sezónnu záležitosť a pivo sa na pulty vráti.
Pivná revolúcia. Kaufland začne predávať 29 remeselných pivovarov
Zdražovanie aj problémy s obsluhou
Ešte počas toho, ako podniky čakali na otvorenie po zimnom lockdowne, majitelia avizovali, že situácia na trhu sa zmení. A zmenila sa. Keď na jar otvorili reštaurácie a krčmy, nejeden zákazník si musel zvykať na nové pomery. Ceny boli vyššie a obsluha menej kvalitná. Časť zamestnancov totiž odišla z gastra a nemal ju kto nahradiť.
Ďalší česká značka na Slovensku
Udialo sa to celkom v tichosti a pomerne nenápadne. Plzeňský Prazdroj Slovensko rozšíril svoju ponuku o ďalšie české pivo. Radegast síce čapovali v niektorých podnikoch už v minulosti, nebol však prítomný v supermarketoch a obchodoch. Tento rok sa to zmenilo a pivo, ktoré je na Slovensko dovážané, je dostupné aj vo fľašiach či plechovkách. Aj to ukazuje, že české značky to majú u nás „ľahké“ a pre slovenské pivovary sú výraznou konkurenciou. Nakoniec, na našom trhu expanduje aj Budějovický Budvar.
Návrat najstaršieho minipivovaru
V deväťdesiatych rokoch minulého storočia zažívalo Slovensko boom malých pivovarov. Väčšina z nich prelom milénia neprežila. Až na pivovar Perla. Dlhý čas bol u nás najstarším reštauračným pivovarom. Svoje brány však zatvorili na konci roka 2016. Tento rok sa však pivovar podarilo opäť otvoriť.
Najstarší reštauračný pivovar na Slovensku po rokoch opäť otvorili
Problémy pivovaru Karpat
Pivovary a gastrosektor prežívajú najťažšie obdobie v novodobej histórii krajiny. Niektoré to zvládajú lepšie, iné menej. Do druhej skupiny môžeme zaradiť pivovar Karpat. Už v septembri sme priniesli článok, že 365 Banka posiela spoločnosť Distrib Capital, ktorá stojí za pivovarom Karpat, do konkurzu. O prípadnom bankrote rozhodujú súdy do dnešných dní. Pivovar pritom evidujú ako dlžníka aj Všeobecná zdravotná poisťovňa, Finančná správa aj Sociálna poisťovňa.
Pivovaru Karpat hrozí krach. Jeho majiteľa posielajú do konkurzu
Zmeny podmienok pre domovaričov
Domáce varenie piva bolo akoby vytesnené na okraj a de facto fungovalo mimo zákona. Zákon totiž domovaričov neriešil, tým pádom pre nich platili zákony ako pre profesionálne pivovary. Štát tak nemal prehľad o tom, kto doma varí pivo. Po novom sa to zmení, keďže parlament prijal novelu zákona, ktorá upravuje podmienky pre domáce varenia piva.
Snímka od Macrovector z Freepik.com